Segmenty nieruchomości

Nieruchomości dostępne na rynku można podzielić na tzw. segmenty pod względem lokalizacji, standardu wykończenia budynków i lokali oraz oczywiście ceny. Zwykle wyróżnia się trzy segmenty – popularny, podwyższony i premium.

Segment popularny, jak sama nazwa wskazuje, jest najpopularniejszy na rynku i zalicza się do niego znaczna większość nieruchomości. Kluczowym kryterium dla nabywców takich mieszkań jest cena. Zalicza się tu lokale bez szczególnych udogodnień, w budynkach ze standardowych materiałów. Chodzi w nich o to, by na dość małej powierzchni (ze względów finansowych) zmieściły się wszystkie niezbędne funkcje. Stąd np. popularność mieszkań dwupokojowych o powierzchni ok. 40 mkw. czy trzypokojowych nie przekraczających 50. Jeśli chodzi o nowe mieszkania z tego segmentu, najczęściej są one sprzedawane w stanie deweloperskim, czyli wymagającym wykończenia we własnym zakresie. Lokalizacja często nie jest bardzo dogodna – przeważają dzielnice peryferyjne, gdzie deweloperzy kupują grunty ze względów oszczędnościowych. Zdarza się też, że infrastruktura komunikacyjna i handlowo-usługowa nie jest jeszcze dobrze rozwinięta. Budynki mają dość typowy wygląd, bez szczególnych walorów architektonicznych, a ich części wspólne wykończone są niedrogimi materiałami.

Segment podwyższony to nieruchomości nieco droższe, choć jeszcze nie kwalifikujące się do luksusowych. Można tu liczyć na lepszą lokalizację, w miejscach z dobrze rozwiniętą komunikacją, choć zwykle nie najbardziej prestiżowych. Jeśli chodzi o wykończenie lokalu, zwykle oferuje się tu wysokiej jakości stolarkę drzwiową i okienną oraz zabezpieczenia przeciwwłamaniowe. Częste są oferty z wykończeniem pod klucz. Mieszkania też są zwykle wyższe niż w segmencie popularnym (260-280 cm) i mają większy metraż przy tej samej liczbie pomieszczeń. Części wspólne są starannie wykończone materiałami wysokiej jakości, zwykle naturalnymi. Standardem są balkony, tarasy lub ogródki, a także winda docierająca na każdy poziom.

Segment premium to lokale najdroższe, dla najbardziej wymagających klientów, którzy kierują się głównie jakością, a w znacznie mniejszym stopniu ceną. Według raportu KPMG i REAS granica, od której można mówić o luksusowych nieruchomościach (w Polsce – w wielu innych krajach próg jest wyższy), to cena ok. 16,5 tys. zł za mkw. Dlatego w segmencie premium mogą się znaleźć nieruchomości bardzo zróżnicowane – od niezbyt dużych, ale luksusowo wyposażonych mieszkań w centrum miasta, poprzez apartamenty w odrestaurowanych kamienicach aż po rezydencje na peryferiach.

Jeśli chodzi o kryteria dotyczące lokalizacji, nieruchomości takie znajdują się w najbardziej prestiżowych dzielnicach, zwykle centralnych lub staromiejskich, blisko najważniejszych obiektów. Jednocześnie okolica jest w jakiś sposób niebanalna i atrakcyjna. Może to być np. usytuowanie na starówce w otoczeniu zabytków, w pobliżu parku, nad rzeką bądź jeziorem czy też nad samym brzegiem morza. Natomiast jeśli chodzi o sam budynek, jest on wykonany z materiałów najwyższej jakości i często charakteryzuje się wyjątkowymi walorami architektonicznymi. Wykończenie i wyposażenie lokali też jest najwyższej jakości. Często oferowany jest standard pod klucz. Kolejną cechą, przeważnie niedostępną dla mieszkańców „zwykłych” apartamentowców z segmentu podwyższonego,są dodatkowe usługi i udogodnienia dla mieszkańców, takich jak spa, basen, prywatny taras widokowy czy usługa concierge.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *